wtorek, 27 kwietnia 2010

Exakta RTL 1000

Exakta RTL 1000 (1969 - 1973). Za podstawę konstrukcji przyjęto korpus opracowany dla Praktic L, ale go istotnie ulepszono. Korpus ten, o czym nie wszyscy wiedzą, różni się od korpusu L lekko skośnymi ściankami przednimi (nawiązanie do tradycji). Zastosowano również ładniejszy rodzaj chromu. Największe zmiany dotyczyły migawki. Wprowadzono nowoczesną lamelkową migawkę metalową (czasy od 1/1000 do 1s. i synchronizacji 1/125s.) uzupełnioną dodatkowo o długie czasy do 8s. realizowane przez specjalną konstrukcję samowyzwalacza. W korpusie dodano oprócz lewego także prawy spust migawki oraz dodatkową dźwignię automatycznej przysłony w bagnecie. Zmieniono wymienne celowniki i matówki. Przewidziano (rewolucja w Exaktach) m.in. pryzmat z pomiarem TTL (pomiar możliwy przy otwartej i
roboczej przysłonie, podobnie jak w Pentacon six'ie). Niestety w połowie lat 70-tych postanowiono sprzedać markę Exakta Japończykom, a uzyskane pieniądze przeznaczyć na rozwój aparatów Praktica. Po latach tułaczki marka Exakta wróciła do Pentacona, ale to co się pod nią oferuje obecnie, ma się nijak do tego co było.


Konstrukcję Exakty RTL 1000 przerobiono w 1974r. na Prakticę VLC, zmieniając nieco kształt korpusu,ograniczając długie czasy do 1s. i stosując gwint M 42x1, ale z kolei dodając elektryczne przenoszenie wartości przysłony (obiektywy electric) oraz możliwość pomiaru światła TTL przy wszystkich rodzajach celowników (wExakcie RTL 1000 jest to możliwe tylko z jednym, specjalnym pryzmatem).


Krótko: to legenda, symbol, marzenie fotografów lat 30, 40, 50 i 60 tych. Pierwsza na świecie lustrzanka małoobrazkowa wyprodukowana przez firmę Ihagee Dresden. Od niej wszystko się zaczęło w 1936r. Canon, Nikon i Minolta swoje pierwsze lustrzanki pokazały światu dopiero w 1959r. W latach 50-tych czy 60-tych Exakta kosztowała 5, 6 średnich pensji w zależności od obiektywu, czyli mniej więcej tyle, co dziś Canon Eos 1V, Nikon F6 czy Minolta Dynax 9! Kluby miłośników Exakty powstawały na całym świecie również w Japonii. W ofercie wielu firm, na przestrzeni prawie 40 lat produkcji tego aparatu, było około 2.000 obiektywów
wymiennych! Również obecnie na całym świecie jest wielu miłośników tego systemu, którzy mają swoje strony internetowe, organizują zjazdy, wydają książki i inne publikacje.




Mój najlepszy aparat analogowy jakim miałem przyjemność fotografować, jakość zdjęć jest niesamowita.
Sposób pracy z tym sprzętem to sama (dzika)przyjemność.

Praktica TL 1000

Rok 1968 pojawia się model PRAKTICA SUPER TL - z pomiarem światła TL przez obiektyw. Charakteryzował się on odpornością na wahania napięcia prądu z baterii zasilającej. Nastawianie wskaźnika czułości filmu odbywało się poprzez uniesienie tarczy nastawczej czasów naświetlania.






Bardzo długo pracowałem z tym modelem i czasami mam wielką ochotę znów założyć film i pobiegać po mieście :)

Vilia

Vilia jest manualnym małoobrazkowym aparatem wziernikowym. Produkowana w latach 1973 - 1986.
Wydaje się, że swego czasu w Polsce co druga rodzina miała albo Vilię albo Smienę.
Aparat jest wyposażony w migawkę centralną - czas B, 1/30s, 1/60s, 1/125s, 1/250s, obiektyw - Triplet 69-3 ; 40mm/4 z wbudowaną przysłoną f/4-f/16 (4 listki) posiada gniazdo do zamocowania lampy błyskowej - z synchronizacją ze wszystkimi czasami otwarcia migawki - jak to migawki centralne.

Ciekawie rozwiązany jest sposób dobierania czasu i przysłony. Na obiektywie od spodu zaznaczone są czułości filmu w ASA - ustawia się odpowiednią do czułości założonego filmu, jednocześnie są to ustawienia czasów - widoczne na obiektywie od góry. Przesuwając suwak przysłony (również na obiektywie od dołu) wskaźnik w wizjerze zaznacza symbole warunków pogodowych - słoneczko, słoneczko za chmurką, chmurkę, etc. W przypadku prawidłowego zaznaczenia czułości filmu na skali czasów powinno uzyskać się przybliżone wartości ekspozycji - dla strefy klimatycznej umiarkowanej. 8-)


Generalnie nie jest to szczyt techniki i nie był również w czasach kiedy był produkowany. Ale ma kilka zalet;
bardzo jasny i duży wizjer, super cichą migawkę z pełną synchronizacją z lampą błyskową, jest naprawdę bardzo dyskretna
jest bardzo lekki - przez niektórych plastikowa obudowa jest uważana za wadę, ale lekki aparat to jednak wygoda. Ale ma też wadę - ostrość ustawia się tylko dzięki skali na obiektywie.

Smiena - 2

Smiena - 2
Producent: GOMZ - Mińsk
Państwo: Białoruś (ZSRR)
Rok produkcji: Od 1955 - 1961 roku.
Obiektyw:  Lomo T-22 1:4,5/40
Migawka: Centralna 1/10 - 1/200 s. + B.
Format: 24x36 mm.